Kombiner brukbarhet med glede

Når du skal skjenke noen en gave, gjelder det å være kreativ og bruke omhu. Det er selvfølgelig lurt å gi en gave en kan dra praktisk nytte av og som varer, men det kan også være en ide å legge ved en liten ekstra presang. Noe som appellerer til søtsuget, som for eksempel konfekt eller en flaske champagne. Slik kombinerer du nytte med fornøyelse.

En kaffekopp med påtrykket logo er av praktisk nytte, og en gave som varer. På den annen side er det ikke en spesielt spennende gave som appellerer til forlystelsen. Vurder derfor å gi noe søtt i tillegg, noe som har en utløpsdato. Det å gi én gave som smaker godt, og én som er praktisk, er en smart kombinasjon.

En butikk som selger høyfjellsutstyr vil dra nytte av å få termoser i gave, men det er heller ikke usmart å legge ved en konfekteske for å få kundene til å trekke på smilebåndene. Konfektesken bør som sagt være en ekstragave, mens termosen er den primære gaven. Det er tross alt termosen som har en direkte relevans for kunden, og som derfor gjør det hele personlig. Hvis du bare gir en upersonlig presang, virker det som en standard gave du gir til alle kunder.

En tilleggsgave som ikke har den samme praktiske nytten, hjelper å ta brodden av en praktisk gave som ikke er like spennende. Det er derfor du bør gi noe ekstra som smaker godt sammen med den primære gaven. Slik vil en ellers mindre spennende presang virke mer appellerende.

Noe så midlertidig som en konfekteske, kan ikke fungere som langvarig reklame for en bedrift, selv om den har trykk. Dette er en ytterligere grunn til at en slik gave ikke bør gis alene. Hvis man bare gir en gave med kort levetid, forsvinner litt av poenget med å i det hele tatt gi firmagaver.